Warsztaty w języku niemieckim
13 stycznia 2017 odbyły się w naszej szkole warsztaty językowe „Nationale Vorurteile in der deutschen Werbung“ – Stereotypy narodowe w niemieckiej reklamie, które prowadziła pani dr Donata Wójcik z Instytutu Filologii Obcych (Filologia Germańska) Uniwersytetu im. J. Kochanowskiego w Kielcach w ramach współpracy między Filologią Germańską UJK i naszą szkołą.
W warsztatach uczestniczyło 31 uczniów naszej szkoły, uczących się języka niemieckiego. Zajęcia odbywały się w języku niemieckim i częściowo w języku polskim. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w ćwiczeniach definiowania pojęcia „reklama”, podawali przykłady swoich ulubionych reklam, formułowali jej cele i podawali jej nośniki. Tłumaczyli też krótkie teksty dotyczące sensu istnienia reklamy oraz definiowali w języku niemieckim funkcje reklamy.
Druga część warsztatów poświęcona była stereotypom, jakie wykorzystuje się w reklamach, aby osiągnąć zamierzony cel. Podczas prezentacji filmów reklamowych uczniowie wykonywali zadania, szukając wykorzystanych w reklamach znanych stereotypów dla danego narodu czy grupy i porównując je ze swoimi skojarzeniami.
Zajęcia uświadomiły nam, że reklama, która jest dzisiaj wszędzie obecna, bazuje na naszym podświadomym, często stereotypowym widzeniu świata i wykorzystuje to w walce o klienta.
W tym roku szkolnym mamy w planie warsztaty wyjazdowe na uczelnię z grupą młodzieży oraz kolejne warsztaty w szkole na temat nieporozumień interkulturowych.